2017. június 17.

Fakt 24 - lengyel promó interjú

Az őszi EXPLOSIVE Live! turné lengyelországi állomásait hivatott az alábbi, angolul beszélő, lengyel feliratos interjú reklámozni. (A bejegyzés legvégén beágyazva is látható.) | Videó | Hivatalos YT videó | YT videó | David varsói tartózkodása során készült, május 29-én. | Infó | Az interjú lengyelül írásban itt, néhány képpel. | 

Fakt24.pl | Ratz Przemysław

Éppen egy héttel a manchesteri terrortámadás után beszélgetünk itt. Huszonkét ember, köztük két lengyel is meghalt. És rajongók sérültek meg. Hogyan élik meg a művészek az ilyen tragikus eseményeket, mint a terrortámadások a koncertek során? 

David: Úgy foglalnám össze, hogy ugyanúgy éljük meg, mint mindenki más. Először persze ott van a sokk. Tudja, hogy ilyen történik a mi civilizált világunkban. Tudja, olyan sok jó dolog van a világon, és aztán ... mindig nehéz felfogni, hogy vannak ... tudja, ezek a szörnyű események történnek. Tudja, mindenhol a világon. És ... egy pillanatig nehéz, de fel kell állni és tovább folytatni az életet, mert nem lehet az életet olyan egyének által tönkretéve élni, akik ezeket a szörnyű, szörnyű eseményeket okozzák.

A manchesteri terrortámadás után kezdett turnézni, művészként érezte a veszélyt?
 
David: Nem lenne ez a foglalkozásom, ha ... tudja ... nem lennék olyasvalaki, aki ... mindig van egy bizonyos kockázat. Tudja, de ... szeretem, amit csinálok. Nem sok mindent tehet az ember művészként, bíznia kell azokban, akikkel dolgozik, bíznia kell a biztonsági emberekben, akik a csarnokban dolgoznak, és eléggé biztos vagyok abban, hogy ezek az emberek, különösen a szörnyű manchesteri esemény után, próbálják a munkájukat még ... precízebben végezni, és persze próbálják mindenki biztonságérzetét megteremteni, annak tudatában, hogy vannak, akik megpróbálnak pusztítást okozni. 

Először van Lengyelországban? Hogy tetszik az országunk?

David: Szeretem Lengyelországot. Be kell valljam, eddig még csak Varsót láttam, és volt egy koncertem Łódźban néhány hónappal ezelőtt, de amit láttam ... és nagy szerencsém volt az időjárással is, amikor csak itt járok. Gyönyörű ország, nagyon kedvesek itt az emberek, és csodálatosan bánnak velem, szóval ... nagyon szeretnek, és remélem, egy kicsit vissza is tudok belőle adni. 

Egyedül fog fellépni itt, Lengyelországban, vagy az együttesével?

David: ... Oké, akkor mondom ... októberben három fellépésünk lesz, 25-én, 26-án és 27-én. Krakkóban, Varsóban és Gdańskban. Az együttessel fogunk fellépni, és ez egy crossover műsor lesz, jó szórakozás lesz, és remélem, sokan eljönnek, mert nagyon izgatott vagyok, hogy végre itt léphetek fel Lengyelországban. 

Mivel fogja meglepni a koncerteken a közönséget? 

David: Nem vagyok a meglepetések embere. Úgy gondolom, hogy végül ... az ember felkészül és keményen dolgozik a nagyszerű műsorért. És ez olyasmi, amiben örömét is leli az ember. Azt hiszem, a legfontosabb dolog előadóként az, hogy az ember jól érezze magát a színpadon. És ne próbálja túlságosan megnyerni a közönséget. Mert a valódi öröm forrása belülről fakad, és az emberek érzik ezt. És ez az, amitől izgatottak lesznek. 

Mit gondol a lengyel nőkről? Hogy tetszenek? Szeretne lengyel feleséget?

David: (Nevet.) Ismerek néhány lengyel nőt. Mindenekelőtt az egyik volt tanárnőmet, Ida Haendelt, aki Lengyelországból származik, és életem során sokat dolgoztam vele. Csodálatos ember, mindig is csodáltam, nemcsak zenei szempontból, hanem a személyisége miatt is. És a tetejébe még, más lengyel nőkkel is körül vagyok véve, például: a turnémenedzseremnek lengyel barátnője van. Szóval, tudatában vagyok nemcsak a szépségüknek, hanem a belső szépségüknek is. Szóval, nem tudom, hogy barátnő, vagy feleség, de sosem lehet tudni. 

Mit szól a lengyel rajongókhoz? Máshogy bánnak Önnel, mint a német rajongók, vagy az amerikaiak?

David: Ezt nehéz igazán megmondani. Úgy értem, a pozitív dolgok jutnak el hozzám ... ma reggel is, szerepeltem a reggeli tévéműsorban, és tudja, mindig vár rám néhány rajongó ajándékokkal. Be kell valljam, hogy különösen itt, Lengyelországban, úgy tűnik, nagyon megszokott dolog mindig valami kis édességet vinni, vagy virágot, szóval ... nagyra értékelem a fáradozást, rendkívül aranyos dolog. 

Hogyan kezdett el hegedűn játszani?

David: Én csak elkezdtem ... elnézést, azt hittem, valaki .... Valójában egészen hétköznapi módon, van egy bátyám, aki elkezdett hegedülni, és nyilvánvalóan, mivel én voltam a fiatalabb testvér, mindig azok a dolgok kellettek, amikkel ő játszott. Szóval, megkértem a szüleimet, hogy nekem is vegyenek hegedűt. És így kezdődött. 

Mennyi idős volt? 

David: Olyan alig ötéves lehettem. Szóval, régen volt. (Nevet.) 

Valószínűleg a mindennapos gyakorlás nagyon fárasztó volt Önnek. 

David: Vannak az életnek nehezebb időszakai, és vannak nagyon örömteliek is. Tudja, még mindig munka van vele és az embernek még mindig nagyon fegyelmezettnek kell lennie, különösen akkor, amikor talán az ember nem érzi a gyakorlás vidám oldalát. Biztosan vannak olyan időszakok is, amikor az ember kamasz és más dolgok jobban érdeklik, és egy-két napig kínlódik az ember valamivel technikailag ... tudja, és nagyon frusztrált az ember szervezete. És azt gondolja, csináljunk inkább valami normális dolgot. 

Mikor tartott először Stradivarit a kezében?

David: Elég fiatal voltam. Az édesapám hangszerekkel foglalkozott, illetve még ma is foglalkozik. Németországban van egy aukciós háza. Szóval, mindig sok gyönyörű hangszer fordult meg a házunkban, szóval valószínűleg, amikor először láttam Stradivarit, vagy először volt Stradivari a kezemben, akkor olyan kilenc-tíz éves lehettem. Szóval, nagyon korán. 

Mi a különbség aközött, ha valaki egy Stradivarius hegedűn játszik, vagy egy modern hangszeren?

David: A különbség az, hogy több pénz kell a biztosításra. (Nevet.) És persze megtiszteltetés, de tudja, nem arról van szó, ... az embernek tisztelnie kell a hangszert, mielőtt Stradivarin kezd játszani. Miután már tudja, hogyan működik a hangszer, és természetesen nincs értelme annak, ha ... tudja, bárkinek odaadni egy Stradivarit. Az embernek jó hegedűsnek kell hozzá lennie. És amikor tizenhárom éves voltam, akkor már lemezszerződésem volt a Deutsche Grammophonnal, és nagyon jó zenekarokkal játszottam együtt, és nagy karmesterekkel. Szóval, nem csak szerencsén múlt, hogy lett egy Stradivarim, dolgoztam ... ha nagyon fiatal is voltam, nagyon keményen dolgoztam, hogy egy ilyen hangszert kapjak. 

Ki formálta zenészként és hegedűvirtuózként?

David: Volt néhány tanárom, különösen, amikor én ... a hegedűvel nőttem fel, azt mondanám, Zakhar Bron, akivel hat éves koromtól kilenc éves koromig dolgoztam. Ő nagyon kemény volt a technikát, a vonókezelést, a bal kéz technikáját illetően, és persze ezután elkezdtem dolgozni Ida Haendellel hosszú időre, és még mindig megkeresem, ha kérdésem van. És ... nála inkább a zene, zene, zene állt a középpontban. Nem hiszem, hogy ... ha lett volna bármiféle technikai nehézségem, azt mondta volna, rendben, menj gyakorolni. Nem volt igazi tanács, mert ő olyan természetes zenész, soha nem volt ezzel semmiféle gondja. Szóval, azt gondolta, hogy nekem sincs semmiféle technikai problémám. És persze, Itzhak Perlman később, a Juilliard iskolában. Azt hiszem, ők hárman. Ez a három név az. 

Sajnálta-e valaha, hogy építész lett?

David: Hogy NEM építész lettem? Tudja mit? Semmit nem bánok az életemben. Minden okkal történik, és tudja, mit? Én ... még mindig válthatok, és valami teljesen mást is csinálhatok.  

?

David: Még mindig lehetséges. Még nem haltam meg. (Nevet.) 

Hogyan kezdte el a klasszikus zenét pop, rock- és blues zenével összekeverni?

David: Ó, ez az egész nagyon fokozatosan történt. Semmi nem történt egy csapásra, hogy hirtelen megvilágosodtam, hogy ezt, vagy azt akarom csinálni. Olyan volt, hogy próbálgattam, kísérleteztem, megtetszett valami, vagy valamit nagyon elrontottam, és apránként ... Olyan, hogy az ember minden nap kísérletezik valamivel, meg mer valamit tenni, és persze ... minden nap nemcsak kreatívan dolgozik, nem csak ebbe az irányba megy, hanem formálja az ügyességét klasszikus zenével is.

Próbálkozott már Rihannát vagy Miley Cyrust játszani? Milyen volt?

David: Nos, mindent kipróbálok. Nem minden működik a hangszerrel, vagy néha ... még nem állok készen arra, hogy rátaláljak a helyes megközelítésre. De végül, ... úgy gondolom, ha az embernek jó ízlése van, akkor mindig megtalálja azokat a darabokat, amelyek illenek a hangszerhez, illenek egy zenekarhoz és együtteshez.

Milyen pop-, vagy rockszámokat szeret játszani, és miben leli örömét?

David: Azt mondanám, minden, amit a színpadon játszom a turnén, vagy felveszek, olyan számok, amelyeket természetesen kiválasztok, mindamellett olyan számok, amelyeket szeretek hallgatni. És persze nagyon szeretem előadni őket.

Mit érez, amikor azt hallja, hogy az emberek arról beszélnek, hogy Ön a világ legjóképűbb hegedűművésze?

David: (Nevet.) Zavarban vagyok, és ... 

Zavarban van?

David: Teljesen. Azt hiszem, mindenki zavarban van, amikor dicséretet kap és annak semmi köze ahhoz, amit vár. Vagy amiért keményen dolgozik. És ez ... próbálok nagyon szerény lenni és fogadni az ilyen bókokat, de ez ... mindig ... tudja ... belül egészen elvörösödöm. 

Azt hallottam, hogy a diéta nagyon fontos a számára. És mi az, amit nem eszik és miért?

David: Természetesen próbálom elkerülni a túl sok cukor, vagy túl sok szénhidrát fogyasztását, de tudja, minden az egyensúlyon múlik. Tudja, mindig vannak olyan helyzetek, amikor az ember úgy érzi, a testének szüksége van valamire, és akkor nagyon ... azt hiszem, pszichésen is borzasztó lenne nemet mondani. Úgy gondolom, néha az ember testének és lelkének is kell egy kis lazítás. 

Ismeri a lengyel konyhát?

David: Ami azt illeti, éppen tegnap este ettem egy lengyel ételt. Volt egy leves, ami állítólag húsvét környéki leves volt, valami ilyesmi. Fogalmam sincs róla, mi van benne, de nagyon ízlett. És heringet is ettem. Heringet ... káposztával, krumplival, törtkrumpli körettel. Nagyon finom.

És a pirogot ismeri?

David: Azt is ismerem, de nem ettem most ... ez alatt az idő alatt itt, Lengyelországban. 

Tudja-e, hogy sok rajongója van itt, Lengyelországban, és eljárnak az európai koncertjeire?

David: Nagyon jól tudom. Mert én ... sok-sok éve már, hogy találkoztam rengeteg lengyel rajongóval, ahogy mondta, Lengyelországon kívül. És mindig azt kérdezték, miért nem jövök fellépni ide? Szóval, örülök, hogy végül teljesíthetem a kívánságukat. 

Ön nagy Harry Potter rajongó. Miért szereti?

David: Szeretem a kívülállókat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése