2017. november 18.

Ez nem csak hegedülgetés...

Violin player (illustrative photo). (photo credit: INGIMAGE)


David Garrett nem rendes klasszikus zenész. A klasszikus zenei élet "Beckham-jeként” ismert 37 éves hegedűművész megfogadta izraeli mentora, Itzhak Perlman bölcs tanácsát – "légy a saját magad zenésze" – és olyan egyedi előadásokat alkot, amelyekben pop és rock slágerek és balladák komolyzenei művekkel keverednek, amelyekhez fegyelmezett művészként, biztos tudása révén alázatosan közelít. Képzelje el, amint Huberman találkozik Hendrix-szel, Jascha Heifetz Michael Jacksonnal, vagy Stephane Grappelli a Metallica-val.

Garrett 11 éves korában kapta első Stradivari hegedűjét Richard von Weizsäcker német elnöktől tisztelete jeléül, miután egyszer neki játszott. 13 éves korában, a valaha legfiatalabb szólistaként Garrett kizárólagos szerződést írt alá a Deutsche Grammophonnal. 1997-ben, 16 éves korában a Müncheni Filharmonikus Zenekarral Zubin Mehta vezényletével játszott Delhiben és Mumbaiban az India függetlenségének 50. évfordulója alkalmából rendezett koncerteken.

1999-ben New Yorkba költözött, hogy a Juilliard School-ban tanulhasson, ahol Perlman keze alatt tanult és végzett 2004-ben.

Garrett eredeti dalai és feldolgozásai világszerte elismertek, nagyrészt ezek teszik ki legutóbbi, “Explosive” című lemezét, és amikor világ körüli turnéjára indul, Garrett ennek minden állomásán egy sor meglepetést ígér, amely minden nézőt izgalomban tart majd, akár a chilei Santiagóban, akár hazájában, Németországban vagy november 6-án a tel-avivi Menora Mivtachim Arenában.

A Jerusalem Post a kivételes feldolgozásairól, “robbanékony” albumáról és csodálatos világ körüli kalandokról kérdezte a német crossover művészt.

Hány éves volt, amikor először hegedűt fogott a kezébe?
Nagyon fiatal voltam, négy vagy öt éves. Bár arra már nem nagyon emlékszem, amikor először vettem kézbe a hegedűt, de biztosan izgalmas és érdekes dolognak tűnt.

Mégis mi az a hang a hangszeren, ami elvarázsolja?
Nos, él egy bizonyos hang a képzeletemben, ami a valóságban a hegedű hangjává alakul. És e kettő kapcsolata, az agyam, illetve amire a hangszeremmel képes vagyok létrehozni, az lenyűgöző.

Önt arról ismerik, hogy olyan darabokat ír és dolgoz fel, amelyek a klasszikus és kortárs stílusok széles skáláját ölelik fel. Mi a kedvenc slágere, melyet szeretne a “magáévá tenni” és miért?
Ó, erre lehetetlen választ adni, mert a zenei ízlésem mindig az adott pillanatban érzett hangulatomtól függ. Vagyis lehet, hogy szeretni fogok egy bizonyos darabot a következő két percben, aztán 10 perccel később valószínűleg valami mást választanék.

Hogyan közelít egy dalhoz, miután eldöntötte, hogy feldolgozza?
Első és legfontosabb lépés, hogy kipróbálom, hogy szól a hegedűn ... egy nagyon egyszerű zongoradarab alatt, hogy lássam, valóban benne van-e a potenciál, amit feltételeztem.

Egyértelmű, hogy keveri a zenei műfajokat egymással, de beépített valaha a zenéjébe más művészi médiumokat is azért, hogy egy újabb "crossover" réteget adjon hozzá?
Szeretek együtt dolgozni táncosokkal, amelyet sok éven át meg is tettem a turnéim során Németországban, Ausztriában és Svájcban. De nagyon nagy figyelmet fordítok arra is, hogy a videó kivetítők és a fények jól illeszkedjenek a koncepcióba, így a koncerteken mindig létrejön egy kapcsolat a zene és az installációk között.

Elmondaná, miért pont "Explosive" címet kapta az album?
Az albumaim címe mindig nagyon személyes. Amikor ezen dolgoztunk, úgy éreztem, hogy abban az időben annyi kreativitás volt az életemben, hogy robbanékonynak neveztem el – olyan volt, mint egy érzelmi robbanás.

Ön igazi világutazó. Van olyan, hogy azt érzi, kimerítő hosszú időn keresztül a bőröndből élni?
Nos, egyszerűen nem is tudnám másképpen csinálni; számomra teljesen normális, hogy bőröndből éljek. Igazából nem hiányolok semmit, mindent, amire szükségem van, általában magammal viszem.

Itzhak Perlman izraeli hegedűművész és pedagógus kezei alatt tanult. Mi volt a legértékesebb tudás, amit ezalatt tőle kapott?
Azt, hogy a saját muzsikusod legyél. Azt hiszem, minden tanártól ezt tanultam – hogy meg kell találnunk a saját ujjtartásunkat, vonókezelést. Ugyanakkor természetesen tiszteletben kell tartanunk, ami a kottában le van írva.

Átfutottam a koncert számainak listáját, és észrevettem, hogy Stevie Wonder "Superstition"-jától Csajkovszkijra áttérve az első részt Prince "Purple Rain"-jével fejezi be. Kihívást jelent hirtelen más műfajra váltani, aztán meg vissza?
Ha vannak is kihívások, nem veszem észre őket, mert ezek a gyors zenei váltások egyszerűen már bele vannak kódolva a rendszerembe.

Miért választotta Armin van Buuren "This is What it Feels Like” című számát nyitódalként?
Úgy érzem, hogy ez nagyon szimfonikus jellegű és lélekemelő. Mindig megpróbálom nagyon pozitívan és energikusan indítani a show-kat.

Milyen zenészek fognak csatlakozni Önhöz erre a műsorra?
A zenekarommal turnézom: Franck Van der Heijden zenei rendező, John Haywood a zongoránál, Jeff Lipstein a dobok mögött, Jeff Allen basszusgitáron, Marcus Wolf pedig Franck mellett a gitáron.

Hogyan készítene fel valakit az előadás előtt, aki még soha nem látta vagy hallotta Önt koncerten?
A műsorom olyan, mint egy nagyszerű Disney-film: az élethez kapcsolódik, minden generációhoz kapcsolódik, kiváló minőségű és hozzáférhető.

Több hegedűn játszik vagy van egy speciális, amit minden show-ban használ?
Két hegedű van, amelyeket nagyon gyakran használok: az egyik a Stradivari a klasszikus zenéhez, a másik pedig egy francia hegedű a crossover show-knál.

Tört össze valaha olyan hegedűt, amely különösen kedves volt a szívének?
Össze nem törtem, de egyszer elcsúsztam és ráestem a hegedűmre, ami akkoriban nagyon rosszul érintett. Tudod, bármi és bármikor megtörténhet. És az ember csak utólag lesz elég óvatos.

Ha újraéleszthetne egy virtuóz zeneművészt és közös koncertet adhatna vele, ki lenne az és miért?
Valószínűleg Rachmanyinov. Csodálatos zongorista és nagy zeneszerző volt. Csodálatos lenne együtt játszani vele.

És ugyanezt egy ma is élő zeneművésszel?
Bruno Mars fantasztikus, nagyon szeretnék dolgozni vele.

Biztos vagyok benne, hogy a jövőben ott van ez a lehetőség. És egyébként mi következik David Garrett számára?
Nem tudom. Szeretek az árral úszni. Épp most adtam ki egy új albumot, ezért éppen készülök egy TV-showra, ami miatt sminkeshez kell mennem és a hajamat is meg kell csináltatnom. Ezen túlmenően ebben a hónapban indul az "Explosive-Live" világ körüli turném, ennek egy állomásaként tervezek egy nagyszerű show-t Tel Avivban.

David Garrett a Menora Mivtachim arénában koncertezik november 6-án 21 órakor.

Fordította: Menyhért Mónika

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése